Lunk

Sitter nöjd efter middagen och pratar med maken. Konstigt det här med anpassningen till att det bara är vi två. Jag är HELT nöjd med att lunka här, fixa med smågrejer, baka, laga mat, sola lite, åka på små utflykter. Och det är Jocke med. Har jag nu förstått. Av någon anledning så tar jag ansvar för att vi två ska ha det bra även om det skulle bli dåligt väder eller att vi ibland inte har så mycket att säga varandra när vi är sakta försöker hitta någon form av semesterfrid efter en otroligt hektisk period. Tror av någon anledning att Jocke ska tycka att det är trist, segt eller ja, vad vet jag??

Nu är det inte så. Vi trivs båda två, visar det sig efter snack till middag idag. Riktigt jäkla skitbra dessutom. Lunken, lugnet, insikten i att det nu är Jocke och jag och inga härliga ungar med på semestern. Det krävs lite träning och tålamod, men vi trivs med det. För visst saknar man att ha barnen (eller tonåringarna) med, men det är ju också fullt naturligt att de inte vill vara med oss hela tiden. Det är liksom en del av livet i att bli vuxen. För dom att växa in i vuxenlivet och kanske för oss att inse att vi faktiskt är vuxna, haha!! Vi är så jävla vuxna att våra barn inte semestrar med oss längre. Va?? Stämmer det?

Jo, det gör det. Och det sköna i det är att vi har båda delarna. När vi gör saker ihop med våra barn har vi så jäkla kul och när de sen prövar sina vingar på egen hand så växer dom något otroligt. Så skönt att se deras prövningar och att det går bra. Det är viktigt.

Men om vi nu ska tillbaka till det jag började med så saknar jag någon form av vädergaranti. Lite skämt, men jag gillar ju värmen så förbannat. Men om det nu inte blir strålande sol och strandväder så kan vi alltid cykla, promenera, baka, sy (tog med mig maskinen hit), läsa, älska, prata. Eller så kan vi åka till Köpenhamn och göra av med lite pengar. Eller ta en sista minuten resa någon av våra sista två veckor som än så länge är helt oplanerade. Ja, det kan vi faktiskt! Det är så jäkla lyxigt att vara ledig i hela FYRA veckor. Jag har allt framför mig.

Nu fortsätter jag att läsa i min gamla trotjänare som inte fått vädra bladen på ett tag. Sju sorters kakor. Kanske en drömtårta eller varför inte Rimbobullar imorgon? Jo, det blir i alla fall något som passar att ha med sig i fikakorgen/matsäcken oavsett om det blir några mil på cykeln, en tur till stranden eller mys hemma på gården.

Så får det bli. Imorgon. För nu ska jag slöa i soffan framför öppna spisen och läsa slutet på min bok, Baddaren. Helt ok semesterlitteratur.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Semester i Nerja, del 2. Före Bussjö...

Tunnbrödschips

Vänner