Dagens middag

Har den senaste tiden snubblat över min mammas stora receptpärm efter att ha rensat upp bland kokböcker, mattidningar och alla handskrivna recept jag redan har. När min mamma dog ville varken jag eller min syster skiljas från hennes goda mat så vi har delad vårdnad om pärmen.
Efter att ha konstaterat att det nu är drygt 11 år sedan hon dog (och jag kanske har haft pärmen ca 6 år av dessa) men inte använt recepten nämnvärt bestämde jag mig för att gå igenom den och ta det jag är intresserad av för att sen låta syrran göra samma sak. (Det vi framförallt var ute efter är hennes pepparkaksrecept...) Det jag inte räknat med är att människans sinnen är otroligt häftiga. Bara genom att läsa hennes handskrivna anteckningar och titta på alla urklipp så kan jag känna hur det smakade. Ååh vad jag saknar henne och hennes goda mat!

Kvällen till ära blev det en enkel rätt ur pärmen, men ack så god. Örtkryddad kassler. Jag serverade den med en cous-coussallad med coctailtomater, färska bönskidor, rödlök och lite majs i och till det en kall sås. Hon serverade ALLTID med kokt potatis och skysås, haha. Riktigt sjuttiotal.

Såhär gör man:

En bit kassler av önskad storlek.
Ta en stor bit aluminiumfolie och lägg ut.

Lägg kryddor på folien i samma storleksyta som kasslern; rosmarin, salvia och grillkrydda. Om man önskar kan man även ta lite pepparblandning men inte för mycket.
Lägg på kasslerbiten på kryddorna i mitten av foliearket. Krydda sen med samma kryddor ovanpå och runt om och gnid försiktigt in i kasslern.
Linda sen om hela folien och vik sidokanterna med öppningen vikt uppåt så inte all saft rinner ut när man sätter den i ugnen.
Låt stå i ugn i ca 40-50 min beroende på storlek. 225-250 grader, varav första 30 på den lägre värmen för att sen höja på slutet till 250 grader.

Ta ut och skiva i lite tunnare skivor. Man kan också låta den stå och dra lite i folien och går utmärkt att servera som kallskuret till en fräsch sallad. Jag tycker dock att det är godast när den är lite ljummen.

Låt väl smaka!

Kommentarer

  1. Åh, jag förstår precis hur du menar med recepten! Man läser dom och minns, känner smaken av, söndagmiddagar och annat!
    Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Semester i Nerja, del 2. Före Bussjö...

Tunnbrödschips

Vänner