Dagens bak

Ett gott bröd blev det ikväll också. Ett otroligt enkelt rågbröd som självklart är godast nybakat, men går utmärkt att rosta. Långt mycket godare än det som barnen gärna rostar om det ska vara köpebröd; frökusar från Pågen...

Till fyra limpor/kakaor:

Knappt ett paket jäst (jag tar aldrig så mycket som rekommenderat då jag väljer att jäsa längre istället)
6 dl vatten. Inte kallt men ej heller så mkt som 37 grader
6 dl rågmjöl eller grahamsmjöl
6 dl vetemjöl
1,5 dl solrosfrön, pumpakärnor eller nötter
1-2 tsk salt

Smula jästen i en bunke. Häll på vattnet och lägg i saltet. Låt stå en stund innan du rör om i bunken så att jästen löser sig.
Häll först i rågmjölet/grahamsmjölet och sen vetemjöl och sist kärnorna/nötterna. Rör om allt och arbeta snabbt ihop degen med en trägaffel. Degen ska vara ganska lös.
Låt jäsa i ca 1 timme - gärna mer.
Sätt på ugnen med plåten i i god tid innan du bakar ut degen. 225-250 grader. Plåten ska nämligen vara fullt varm när du lägger på bröden efter utbak.
När degen är färdigjäst tar du några tag med trägaffeln i bunken för att sen välta ut degen på kraftigt mjölat bakbord. Mjöla händerna och fös sedan ihop degen till en platt kaka. Dela den i fyra längder. Forma till så att det blir som fyra mindre platta "limpor" och lägg direkt på den uppvärmda plåten. I och med att plåten är varm fastnar inte brödet.
Grädda direkt i ugnen ca 15-20 min. Det ska vara välgräddade.

Dela i önskad bit och njut som den är alt dela dom även på längden och rosta! Gott och nyttigt och inga tillsatser...





Kommentarer

  1. Detta ska jag testa så fort jag har ett kök igen! (Det och min mammas frallor...)

    SvaraRadera
  2. Din mammas frallor går inte av för hackor!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Semester i Nerja, del 2. Före Bussjö...

Tunnbrödschips

Vänner