Funkar faktiskt

All kommunikation sker på mottagarens villkor. En gammal sägning som kan tyckas lite så...ja, förlegad om man är i reklambranschen. Lite skratt över axeln och "-jaså - från vilket århundrade är du då?"
(Lite uppdatering: Jag menar inte att gemene man i kommunikationsbranschen inte tycker att det stämmer, men det pratas inte om det så längre. Det var liksom en 80-talssägning.)

I verkliga livet är den så riktig.

Kommentarer

  1. Jag har alltid hört att det är avsändarens ansvar att mottagaren förstår budskapet!
    Så olika det kan vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju först och främst något man pratar om i marknadsföringssammanhang. Det är ju svårt att i en kampanj prata till flera tusentals människor och utgå ifrån att alla tar emot budskapet på samma sätt. Det blir nog lika många olika reaktioner beroende på sinnestämning, dagsform, erfarenheter i livet. Likadant upplever jag att det är i verkliga livet om man någon gång har försökt "spegla" den man pratar med. Det är ju så att jag en dag tar emot något Jocke säger på ett sätt för att jag just då har en jäkligt bra dag, men att en annan dag, när jag har en skitdag, lägger in värderingar utifrån just det. I spegling ska man upprepa det den andra säger. Exakt.
      Vi har gjort det många gånger när vi gick i terapi och vi var nog båda förvånade över hur fel det blev när mottagaren skulle repetera det som givaren sa. Hur man uppfattat det utifrån sig själv. Lika mycket för oss båda oavsett vem som var givare och mottagare. Då insåg jag att det ligger mycket i att "all kommunikation sker på mottagarens villkor";.). Sen innebär ju inte det att man inte ska tänka på vad man säger, så klart!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Semester i Nerja, del 2. Före Bussjö...

Tunnbrödschips

Vänner