Celiaki eller inte

Efter månader med konstigt ont i kroppen är jag nu igång med utredning. Det började så sakteliga i våras/försomras med att jag tyckte att mitt ryggont gick ner i låret för att sen landa i svullna knän. Tillägg med ont i nacken som strålade ut i överarmarna, likt en molande träningsvärk. Kan inte lyfta armarna rakt ut i sidan och upp för då känns det som om någon satt knivar i muskeln.

En konstig känsla att inte kunna böja sig på knä ordentligt, men jag trodde nog att det hela var en ”dåligt skött kropp” med för lite träning och stretching. Parallellt med lite stress under våren. Nog skulle väl semestern göra sitt till?

Icke. Med boende uppe i bergen i Frigiliana så blev morgonpromenaderna till en plåga, då det inte funkade att dra benen uppför. Smärtan var olidlig och yoga var knappt heller en lösning då jag inte tog mig ner på yogamattan (och knappt upp heller för den delen).

Parallellt med detta en semester med, som vanligt, mycket brödbak och ätande av vitt bröd. Ett Spanien med i princip bara vitt bröd. Till frukost med den goda osten på och till middagarna där en hel baguette doppas i den goda spanska olivoljan eller tillsammans med Gambas al ajillo. En semester i Skåne där det sattes en deg om dagen för att intas till middag eller nygräddat till frukost.
Hm. Inte bra, verkar det som.

En av de första sakerna som de testar är glutenintolerans. Efter att ha tömt mig på typ åtta rör blod så visade dock alla tester att jag hade finfina värden och inget utslag där vad gäller glutenintolerans. Dock någon form av inflammation i kroppen då sänkan var en aning förhöjd.

Dyclofenak (antiinflammatoriskt) i först två veckor för att sen utöka till två till. Ingen direkt förbättring så det blev remiss till reumatolog och där trodde hon inte att det var reumatiskt, men remitterade mig vidare till röntgen och sen till en osteopat/sjukgymnast. Även är kom frågan om jag testat att utesluta gluten. Dock lite i förbifarten. Inget direkt påtalat, utan mer som en undran.
Resultatet av röntgen visade att disk mellan L4 och L5 (kota 4 och 5) var kraftigt höjdreducerad. Är det anledningen till alla andra symptom. Kan man spänna sig och kompensera en ond rygg på så många ställen. Jo, men det kan man kanske. Vad är det annars??

Så i lördags var vi på middag hos Thomas och Hälle. Thomas var urdålig för ett antal år sedan med, som han beskrev det, ledvärk, svullna armbågar, handleder och knän och en del annat. Känslan av att han hade träningsvärk fast han inte hade tränat. Han gick på otaliga undersökningar och de hittade ingenting. Han sov inte ordentligt, men han kunde ibland knappt inte gå ur sängen heller. Han var rent sagt riktigt, riktigt dålig.

Till slut var det en reumatolog som sa till honom att han skulle testa att vara helt fri från gluten under 6 månader. (Kan också tillägga att hans blodprov inte heller visade någon glutenintolerans.) Och simsalabim! Efter tre månader var alla symptom borta. Han mår som en prins och har inga symptom så länge han håller sig från gluten.

Såååå – visst är det värt ett försök. Har stämt av med min läkare och hon tyckte jag skulle göra som så att jag utesluter allt gluten från och med idag. Har tålamod och fortsätter med mina besök hos Marie – osteopaten. (Som för övrigt också pratade om jag var testad för glutenintolerans…)

Så här står det om celiaki på nätet. Jag förknippar faktiskt glutenintolerans med enbart problem med magen, men om man ser under rubriken Symptom för vuxna så känns det ju inte helt otänkbart att detta kan vara anledningen. Ej heller att celiaki faktiskt är en autoimmun sjukdom liksom reumatism.


Kan det vara så enkelt?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Semester i Nerja, del 2. Före Bussjö...

Tunnbrödschips

Vänner