Lyx i livet en fredag

"På-väg-hem-från-jobbet-uppdrag nr 1": Köpa lakan till min gammelmorbror Göte som är 97 år.
Upptäckt: man använder numera enbart påslakan och inte det gammaldags'a sättet att bädda med under- och överlakan som man då viker över filt eller täcke. Det är det han vill ha min gammelmorbror. Han testade påslakan med sin numera avlidna fru, Gullan, för en massa år sen men det var inte "deras grej"... Jaha, då köper jag väl två underlakan och säger att det ena är ett överlakan för annars tror han mig inte.
"På-väg-hem-från-jobbet-uppdrag nr 2": Köpa KÖTT. Sonens önskemål om en riktigt kött-middag med ugnsrostad potatis och bea då Frida (numera vegeterian) inte ska äta med oss. Enligt Jesper har det blivit alldeles för mycket veg-anpassning på sistone. Jaha, vad upptäcker jag med mig själv då? Jag vill inte ha kött.. Köper två skivor entrecote och Erik's färdiga bea i två smaker och tänker att jag gör något med kräftstjärtarna som finns hemma till mig och Jocke istället.

Kommer hem. Lägenheten är full av ungdomar. Tre fina flickor; Frida, Emma och Sofia. 20 år och dom dricker vitt vin av tetrasort som inte ens är kylt. Och äter...pasta med sås gjord på de kräftstjärtar jag tänkt äta. Ser gott ut men räcker definitivt inte till oss.
Jesper och kompis Jonathan, 18 år, ansluter och helt plötsligt är det ett härligt tjatter med Jonte som ska gifta sig med Sofia och de diskuterar åldersskillnaden. Skratt, musik, högt i tak och bara en sån jävla röra. Underbar röra!! De landar i att män dör ofta tidigare så det är fördelar för kvinnor att ha en yngre man.

Själv vet jag inte vad jag ska göra riktigt. Ett glas vin verkar vara en bra början. Dock inte tjejernas vita tetrasort... Ett stort glas rött. Gott.

Jeppe är SÅ JÄKLA HUNGRIG och undrar när vi ska äta. Vad svarar man då som curlingmorsa? - "-När du har gjort i ordning potatisen och den är nästan klar steker jag köttet". Snabbt, snabbt.. Ja, potatisen är i ugnen på några minuter.
Fortsatt tjatter, tjejerna sminkar sig, taggar för Swedish House Mafia. Killarna dricker cola men vill ha öl... Ringer Jocke och ber honom köpa två skivor entrecote till. Det blir alltså kött även för oss. Äter med grabbarna och tjejerna är redo att gå.

Är helt slut men inser att det här är livet. Lyx i livet STORT!

Sen drar någon ur proppen. Nu är klockan 21.20. Det är tyst i lägenheten förutom TV'n som hörs. Tända ljus. Tjejerna taggar på Friends Arena till Swedish House Mafia och grabbarna är på rummet framför en film. Troligen drar de ut om en stund.

Själv somnar jag nog snart. Måste ju vara pigg imorgon när jag ska åka till Göte, 97 år.

Mina ungar




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Semester i Nerja, del 2. Före Bussjö...

Tunnbrödschips

Vänner